10/7 - Élvezetes, Camera Obscura

Béranyaság új megközelítésből

A szolgálólány meséje egy új világot teremt azáltal, hogy megfogja a létezésünk mozgatórugójának alapját (gyermeknemzés, családbővítés) és “kivonja a forgalomból”. Nemes egyszerűséggel azt mondja, hogy az emberek többsége képtelen lesz gyermeket nemzeni. Ez a helyzet “városállamokra” szabdalja a világot és új közösségeket teremt. Főhősnőnk egy olyan közösség része lesz, melyben az Istenbe vetett spirituális hitet használják fel nemes egyszerűséggel arra, hogy a város vezetői szolgálólányukkal háljanak (ha már a feleség alkalmatlan a szülésre) és így jussanak gyermekhez.

Ennek a disztópikus, kegyetlen világnak, ahol a szabadság nem létező fogalom, furcsa paradoxona, hogy éppen új életet akar létrehozni. Mintha úgy akarnánk learatni az almafa termését, hogy közben kivágjuk az egészet. Hogyan boldogulnak itt ezek a pirosruhás szolgálók? Meglepően engedelmesen. Az erotikával és bibliai jelenetekkel túlfűtött sorozat erénye, hogy megmutatja e helyzet drámaiságát, az emberek szemérmetlenségét és azon képességét, hogyan tudnak hazudni és kihasználni másokat. Félelemből, önszántából, vagy az élet iránti olthatatlan vágytól.

Végig képes magával vinni az első évad, melynek lezárása inkább csak megágyaz a következő etapnak. A látott képek megdöbbentően részletesen kidolgozottak és gyönyörűek voltak, de nekem a történet itt-ott hamiskásan csengett (a sofőr és a csaj kettőse szerintem kimondottan rosszul illeszkedett a fő cselekménybe, ahogy a kanadai kormány bemutatása is nevetségesre sikerült), úgyhogy csak azoknak ajánlhatom, akik női drámára és egy különös, új világkép kialakulásának bemutatására vágynak.

Egy dolgot viszont mindenképp ki kell emelnem, ami kimondottan bravúrosra sikerült. Szinte minden részben vannak visszaemlékezések, időben történő ugrálások. Legalább 4-5 külön múltból látunk néha jeleneteket, sőt, ezeknek a megteremtője is sokszor változik, más-más nézőpontba téve a történéseket. Ezt a feladatot viszont tökéletesen megugrotta az összes rész. Nincs időben elveszve senki és semmi, minden tökéletesen passzol egymáshoz. Pedig ebbe sokan belebuktak már, a Trónok Harca első évadának például ez az egyik legnagyobb hibája.

A szolgálólány meséje megérdemli a 10/7-t.